Hidden Figures (2016)

Hidden Figures (2016)

Nu i veckan så släpptes “Hidden Figures” på BluRay.

Hidden Figures är baserad på verkliga händelser och vi får följa tre svarta kvinnor som arbetar som matematiker på NASA. Dessa kvinnor spelade en vässentlig roll i U.S.A’s rymdprogram trots de problem som fanns med rasmotsättningar och en till stor del negativ kvinnosyn i arbetslivet.

Filmer gör ett väldigt bra jobb med att berätta tre förhållandevis olika, men delvis ihopbundna historier om de tre kvinnorna som spelas av Octavia Spencer, Taraji P. Henson och Janelle Monáe som alla tre spelar sina roller mycket trovärdigt. Även Kevin Costner gör en bra roll och det var också mycket tillfredstälande att se Jim Parsons agera på ett sätt som fick mig att se förbi bilden av hans mest kända roll som Sheldon i “The Big Bang Theory”.

Det finns egentligen inte mycket att klaga på gällande “Hidden Figures”. Det har ett gripande tema, bra skådespelarinsatser, intresseväckande karaktärsutvecklingar och även inslag om klart underhållande humor. Dock så blir det vissa tillfällen som känns lite kliché och även om de tre kvinnornas historier givetvis i sig är engagerande och borde vara filmens styrka, så blir det svårt att knyta ann till alla tre lika mycket. Detta rör att vissa delar av historien blir mer intressanta än andra.

På det hela taget så är “Hidden Figures” en bra och helt klart sevärd film som jag absolut vill rekommendera.

Betyg 7/10