Ready Player One (2018)

Ready Player One (2018)

Ready Player One är Steven Spielbergs senaste film och manuset är baserat på Ernest Cline’s roman med samma namn. Den utspelar sig 2045, i en framtid där många lever stora delar av sitt liv i den virtuella världen Oasis. Filmens berättar för oss att Osasis grundare har avlidit och att han gömt ledtrådar som leder till tre nycklar som i sin tur leder till att man kan hitta ett gömt ägg och den som hittar ägget ärver Oasis och hela grundarens förmögenhet. Vi får följa Wade Watts i hans försök att hitta ägget före filmen antagonist; Nolan Sorrento, en företagsdirektör med girig motivation och oärliga metoder för att göra sitt företag till världens störta.

Filmen är mycket, mycket underhållande och fullspäckad av populärkulturella referenser från filmer och TV-spel. Både gamla och nyare. Jag kan redan nu se mig själv sitta framför TV’n med fjärrkontrollen i handen och pausa var och varannan scen för att kunna upptäcka alla igenkännbara karaktärer och andra företeelser som finns i bakgrunderna och som bara syns i korta sekvenser. Något jag kommer göra så snart jag kunnat lägga beslag på filmen på BluRay när den släppts.

Dessa nostalgireferenser leder till att man hela tiden är spänd på att upptäcka nästa och nästa och nästa, vilket gör att man aldrig tappar intresset för det som händer. Filmen hoppar även från den verkliga världen till Oasis på ett mycket smidigt sätt och gör att filmen handling är lätt att följa och att man inte tas ur filmen varje gång allt man ser bara är dataanimerade avatarer och miljöer. Filmen gör detta istället till en naturlig del i sitt berättande.

Själva handlingen och vissa karaktärer är visserligen lite klyschiga då och då, men med tanke på filmens natur och att Oasis i sig är en värld som leker med så många populärkulturella koncept så känns det bara naturligt att filmen karaktärer till viss del följer detta mönster. Dessutom är skådespelarinsatserna klart godkända överlag, även om det är den Oscarsvinnande Mark Rylance i rollen som Oasis grundare som helt klart sticker ut från mängden. Ben Mendelsohn, som spelar Nolan Sorrento, är också bra. Även om karaktären i sig hade kunnat utvecklats lite mer.

Sammanfattningvis så är “Ready Player One” en riktigt sevärd film och Steven Spielbergs mest underhållande film på länge. Och trots att den inte når hela vägen fram gällande handling och sina karaktärer så är det en film man ska se! Faktum är att det är den mest sevärda film jag sett det senaste året.

Betyg 8/10