Deadpool 2 (2018)

Deadpool 2 (2018)

Deadpool är tillbaka och den stora frågan innan jag gick in i biosalongen var naturligtvis om denna uppföljare skulle kunna leverera på samma sätt som den första filmen. Svaret är nej, den levererar inte på “samma” sätt. Men, det är också filmens stora styrka.

Ryan Reynolds gjorde en fantastisk insats som Deadpool i första filmen och han gör det även i denna. Visst blir man inte lika överraskad av filmens humor och ton, eftersom den naturligtvis fortsätter med samma typ av skämt. Men handlingen är betydligt mer utvecklad och intressant än i föregångaren och en handfull karaktärer bidrar betydligt mer till de två riktigt underhållande timmarna, än vad vi fick se i Deadpool för två år sedan. Detta sker dock på en liten bekostnad av skämten, som jag upplevde som både färre och mer ojämna, men det ändrar inte det faktum att jag skrattade högt och ofta, kontinuerligt under hela biobesöket.

De två, mycket små klagomål jag hade efter att ha sett Deadpool 2 var att Julian Dennison, som spelar en ung mutant som Deadpool försöker hjälpa, inte kändes helt klockrent i alla scener, framförallt i början av filmen. Sen hade jag velat se mer av den nyintroducerade Domino (spelas av Zazie Beetz) som är en karaktär som funkar mycket bra i relation till Deadpool.

Sammantaget så är Deadpool 2 en mycket underhållande film och ett givet biobesök för alla som garvade brallorna av sig till den första filmen. Ryan Reynolds verkar vara född att spela den här rollen och Josh Brolin funkar extremt bra i rollen som Cable.

Betyg 9/10