ALIEN: COVENANT (2017)

ALIEN: COVENANT (2017)

Alien Covenant är uppföljaren till Ridley Scotts Prometheus från 2012 och handlar om en expedition som är på väg i ett rymdskep till en avlägsen planet för att kolonisera den. Dock så sker det en incident som gör att resan avbryts och tar skeppets besättning till en annan planet där filmens handling fortsätter och ja, givetvis går saker inte som planerat.

Jag, och säkert många fler, har längre velat se en Alienfilm som går tillbaka till det som gjorde Alien så bra. En film med den klassiska Alienxenomorphen i en situation där en grupp människor är i stort sett konstant hotade och som ger en krypande känsla av osäkerhet och ständig fara. Alien Covenant är inte filmen som ger oss detta.

Filmen börjar lovande och har absolut inte bråttom sätta i gång en den övergripande handlingen. Något som verkligen är possitivt då man ges tid att knyta an till karaktärer även om de är lite för många för att man ska få grepp om alla. Men det är när saker börjar gå fel för expeditionen som filmen börjar vackla. Istället för att de oss ett tydligt hot och ta filmen i en tydlig riktning så försöker filmen göra för mycket samtidigt. Detta leder till att det aldrig blir läskigt. Vi som publik får aldrig uppleva en hotfull stämning så pass länge att man kan leva sig in i situationen så det filmen försöker göra träffar aldrig riktigt rätt.

På det hela taget är filmen egentligen helt okey, men den levererar inte på de förväntningar man som tittare har efter att ha sett tidigare filmer i franchisen. I alla fall inte mina förväntningar. Jag ger Alien Covenant.

Betyg 5/10

(Men det är en svag femma).