MILO MÅNVAKTAREN (2014)

MILO MÅNVAKTAREN (2014)

”Milo Månvaktaren” är en fransk animerad film som utspelar sig i en värld som befolkas av diverse olika varelser. Bland annat den smått bekymmersfria Milo, som är en så kallad fuan. Han blir helt oväntat utsedd till månvaktare, vilken är en ärofylld, ansvarsfull titel som innebär att man vaktar månen och ser till att den rör sig i harmoni med solen. Samtidigt som detta sker utnämns även Sohone, en självgod muskelknutte, till solens väktare. Dock så går saker fel och solen stjäls av den ondskefulla Necross som lever i underjorden. Milo och Sohone måste bege sig ut för att rädda solen och indirekt månen, eftersom den är beroende av solen ljus. Som följeslagare får de dessutom en sorts vaxflicka vid namn Glim som smälter om hon blir för varm och stelnar så hon inte kan röra sig om hon blir för kall.

Filmen är snyggt och intressant animerad och bryter dessutom sin egen stil i vissa scener för att förstärka vissa intryck. Historien och karaktärerna bjuder inte på något större djup egentligen, men passar bra in i filmens ton som är på gränsen mellan legend och saga. Handlingen är engagerande och den värld som detta utspelar sig i är både vacker och annorlunda på ett överraskande sätt.

Jag tycker helt klart att ”Milo Månvaktaren” är en klart sevärd film, om inte annat för att bryta av den ström av animerade filmer som mer eller mindre är animerade i samma typiska Disney-, Pixar-, eller Dreamworks-stil. Den är värd ett biobesök med hela familjen. Jag ger ”Milo Månvaktaren”

Betyg 6/10