Baby Driver (2017)

Baby Driver (2017)

Onsdagen den 26/7 så har ”Baby Driver” premiär och Micke har redan sett den. Här är vad han hade att säga om filmen.

”Baby Driver” handlar om en ung kille som kallas för ”Baby” och spelas av Ansel Elgort. Han anlitas som flyktbilsförare av Kevin Spaceys karaktär Doc som sätter ihop grupper av kriminella för att genomföra olika rån. ”Baby” vill dock inte fortsätta sin kriminella bana och när han träffar en servitris som han faller för så försöker han avsluta kontakten med Doc, något som inte visar sig vara så lätt.

Det första man måste prata om gällande ”Baby Driver” är musiken. ”Baby” har tinnitus och dränker ut pipet i sina öron genom att lyssna på musik hela tiden. Detta återspeglas i filmen väldigt mycket och som åskådare får du ofta höra vad ”Baby” lyssnar på. Filmen är även klippt för att matcha musiken vilken får en fantastiskt effekt och gör filmen unik samt ger den en väldigt säregen stil. En stil som är väldigt häftig och faktiskt inte kan beskrivas rättvist i text, utan måste upplevas.

För de som gillar biljakter så har filmen ett par stycken och framför allt en utav dem är riktigt härlig! Men jag vill verkligen poängtera att detta är en film för alla och absolut ingen bilfilm som lägger allt krut på coola biljakter. ”Baby Driver” lyckas nämligen balansera riktigt sköna actionsekvenser, charmiga scener, kännslomässiga ögonblick med en humor som träffar riktigt klockrent på ett sätt som gör att det är en ren njutning att bara luta sig tillbaka och dras med från filmens första minut. Tyvärr så är inte tredje akten i filmen lika stark som de första två, vilket drar ner betyget lite grann, men det är en fantastiskt underhållande film som jag verkligen vill rekommendera och det är i min mening den bästa filmen hittills under biosommaren 2017!

Betyg 8/10