War for the Planet of the Apes (2017)

War for the Planet of the Apes (2017)

I dag hade ”War for the Planet of the Apes” premiär och här är vad Micke har att säga om filmen.

”War for the Planet of the Apes” hade premiär idag och det är den tredje och avslutande delen i Matt Reeves triologi om ”Apornas planet” som fungerar som prequels till de gamla, och i mångas ögon klassiska, filmerna om ”Apornas planet”. Vi får åter igen följa Caesar när han leder aporna och hans försök att hitta ett skyddat hem för dem. En resa som givetvis kommer på villovägar.

Till att börja med så är filmen väldigt felaktigt marknadsförd. Betoningen på ordet ”war” och hur vissa affischer har visat en armé av apor har fått många att förvänta sig en episk film med det slutgiltiga slaget mellan människor och apor. Detta infrias dock inte alls. Detta i sig är egentligen inget negativt, men jag tror att många kommer ha helt fel förväntningar på filmen.

Men även om jag bortser från eventuella felaktigt förväntningar så lever inte filmen upp till sina två föregångare, vilket tyvärr är en besvikelse. Filmen är full av klischer och dåliga beslut som är väldigt okarakteristiska för de personer och apor som tar dem. Vilket tyvärr gör att man som tittare inte kan knyta ann till varken karaktärerna eller handligen på det sätt som jag tror att regissören menat. Det leder i sin tur till att filmens många ögonblick där man förstår att man ska bli känslomässigt berörd, tyvärr inte träffar rätt. Detta trots att Michael Giacchinos musik i filmen är riktigt bra och hade förhöjt de känslomässiga delarna, om de scenerna faktiskt hade funkat.

Filmen har en del humor som dock fungerar riktigt bra och rent visuellt är filmen fantastisk. Dock så tappar den rejält efter första akten och upplösningen är långt i från tillfredställande. Slutet känns väldigt påskyndat och alldeles för småskaligt för att avsluta denna triologi som jag hade hoppats skulle få mig som tittare att bara kunna glida rakt in i den första ”Planet of the Apes” från 1968. Visserligen finns det vissa detaljer som går att knyta ihop fint med den urspungliga filmen, men tyvärr inte på den nivå jag hade hoppats på.

Sammanfattningsvis så är det dock en helt okey film som absolut har ett underhållningsvärde, men som tyvärr inte når upp till den nivå som de första två filmerna gjorde.

Betyg 6/10