Valerian and the City of a Thousand Planets (2017)

Tidigare i veckan så hade ”Valerian and the City of a Thousand Planets” permiär och Micke har sett filmen. Här är vad han hade att säga om den.

Ett rymdäventyr regisserad av Luc Besson. Klart man var sugen på att se det! Filmen handlar om Valerian och Laureline som är speciella agenter inom ”United Human Federation”. De får uppdraget att rädda den stora rymdstationen Alpha, som befolkas av massa rymdvarelser från nästan lika många världar, då den hotas av ett mystiskt hot som slagit rot i ett av stationens områden. Dock så visar det sig att allt inte är så glasklart och vad motiven bakom det hela egentligen är.

”Valerian and the City of a Thousand Planets” är en häftig film, men sannslösa miljöer och väldigt fantasifullt designade varelser. Dock så har den uppenbara brister. En del av det ligger tyvärr på animationerna av de nyss nämnda varelserna. Designen är genomtänkt och till stor del kreativ, men utförandet håller inte hela vägen. Många av varelserna vi får se i filmen ser helt enkelt inte ut att höra hemma i en spelfilm, utan i en coolt dataspel.

Sen har vi filmen huvudkaraktärer. Tyvärr så är de ganska platta och deras relation, som balanserar mellan yrkesmässig och romantisk, brister på grund av avsaknaden av kemi mellan Dane DeHaan and Cara Delevingne som spelar filmens två protagonister. De är dessutom de två karaktärerna som egentligen har minst att vinna och förlora i filmens handling, vilket gör att det blir ibland lite ointressant att följa dem. Tyvärr så känns det även som att de, baserat på deras karaktärsdrag, borde vara något äldre än vad de framställs som. Vilket givetvis också bidrar till att man inte riktigt knyter ann till dem.

Dessutom har filmen ganska mycket onödig utfyllnad och kunde lätt ha varit kortare än de dryga två timmar och en kvart som är dess speltid. Bland annat så verkar en scen vara helt tillagd till manus för att man velat ha med Rihanna med i filmen. Filmen har även ganska mycket exposition som berättas av olika karaktärer och så att säga skriver saker på näsan.

Trots allt ovan så bjuder dock ”Valerian and the City of a Thousand Planets” på så pass mycket ögongodis och erbjuder trots allt en ganska maffig bioupplevelse. Jag skulle säga att om man vill se filmen så bör man verkligen se den på bio.

Betyg 6/10