Going in Style (2017)

Going in Style (2017)

Michael recenserar ”Going in Style” som nyligen släpps på BluRay.

”Going in Style” är en film om tre pensionärer som, efter att ha blivit orättvist behandlade av sina förra arbetsgivare, hamnat i ekonomisk kris då deras pensionspengar helt enkelt slutat betalas ut. Lösningen bli at råna en bank för att få rätsida på tillvaron och vi får följa dessa tre gubbar under såväl planeringen, utförandet och den efterföljande utredningen av rånet.

Handlig är inte filmens starkaste sida. Den kan kännas lite framtvingad och många moment känns väldigt oorginella. Men ”Going in Style” bjuder faktiskt på några överraskningar som förvånade i alla fall mig och som jag inte kunde förutspå. Om man dessutom lägger en cast bestående av Michael Caine, Morgan Freeman och Alan Arkin, som alla får spela tre härliga gamla gubbar, så måste jag erkänna att jag ändå blev charmad.

Filmen förmedlar en feel-goodkänska som är svår att skaka av sig och även om humorn inte alltid är fantastisk, så ligger den ändå på en tillräckligt underhålande nivå. Relationerna mellan de tre gubbarna och tillika goda vännerna, känns äkta och frammanade tillräckligt med engagemang från mig som tittare för att jag skulle kunna luta mig tillbaka och bara känna mig till freds med den underhållning som filmen serverade.

Är ”Going in Style” ett mästerverk? Nej, absolut inte. Jag skulle inte ens definiera det som en riktigt bra film. Men den är underhållande. Vill man se en film en regnig fredag, med en skål popcorn i knät och bara mysa ner sig lite i soffan utan några krav på en omvälvande upplevelse; Ja, då kan detta mycket väl vara filmen man ska välja.

Betyg 6/10