King Arthur – Legend of the Sword (2017)

Michael recenserar “King Arthur – Legend of the Sword” eftersom vi precis lottat ut den på BluRay.

Nackdelen med att recensera en film och ange ett betyg är att många stirrar sig blinda på en siffra. Vissa filmer är väldigt svåra att sammanfatta med en siffra då det kan finnas mycket i en film man gillar, men en del man inte gillar. Vilket leder till något sorts kompromissbetyg i slutändan. “King Arthur – Legend of the Sword är en sådan film.

Filmen är en fritolkning av legenden om “Svärdet i stenen” och handlar om hur Arthur (spelad av Charlie Hunnam) som barn sätts i en båt skjuts ut i vattnet för att undgå att bli mördad när hans farbror Vortigern (Jude Law) med hjälp av mörk magi har ihjäl Arthurs far som är Englands kung och på så sätt tar makten. Arthur tas sedan om hand om av kvinnorna på en bordell och växer upp i stadens lägre ansedda klasser och områden, men visar företagsamhet och i vuxen ålder uppdagas sedan hans sanna arv. Detta leder så klart till ett försök till att störta Arthurs ondskefulla farbror och rädda kungariket.

Handlingen i sig är det absolut inget fel på. Det är en vinkling på en klassisk historia som är väldigt lätt att hänge sig åt. Dock så är det Guy Ritchie som ligger bakom den här filmen. Han står för regin och han har dessutom tillsammans med andra också skrivit manuset samt producerat filmen. Det märks. Han har tidigare gjort filmer som “Snatch” och “Lock, Stock and Two Smoking Barrels” och han har en väldigt egen stil. Något som syns tydligt genom filmen i så väl dialog, foto, regi och klippning.

Hans stil är väldigt intressant och kan ofta tillföra väldigt mycket i hans filmer, men det är ganska stor skillnad på en film om smågangsters i England under modern tid (som i filmerna som nämnts ovan) och en legend om Arthur och riddarna kring runda bordet. Kortfattat kan jag säga att Guy Ritchies still i denna fantasymiljö funkade inte riktigt för mig och tog mig ur filmen mer än den underhöll och tillförde. Dialogen och sättet karaktärerna gestaltades på påminde också tyvärr mer om karaktärer från Ritchies tidigare verk i nutid än om rebeller i en fantasyvärld som tänker försöka störta kungen för att sätta stopp för hans ondskefulla styre.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag satt mest och tänkte på hur filmen hade sett ut med en annan regissör och kunde aldrig släppa tanken att jag hellre velat se någon annans vision av samma manus. Jag gillade alltså grunden som filmen står på, men inte slutresultatet.

Så tyvärr blir betyget en kompromiss.

Betyg 5/10