Thor: Ragnarok (2017)

Thor: Ragnarok (2017)

Michael recenserar “Thor: Ragnarok” som nyligen haft biopremiär.

Den senaste filmen i Marvels filmserie är den tredje filmen om Thor och heter “Thor: Ragnarok”. Den handlar om hur Thors syster, dödsgudinnan Hel, försöker ta makten över Asgård och givetvis hur Thor försöker stoppa henne. Nu kanske många reagerar över att Hel inte alls enligt fornnordisk mytologi är Thors syster, utan faktiskt dotter till Loke, men Marvels tolkningar kring detta har tagit sig en helt del friheter så det ska vi inte lägga någon vikt vid.

Det är oftast så att den första filmen i en filmserie är den bästa och sedan blir filmerna sämre och sämre i takt med att filmbolaget försöker krama ut mer och mer pengar ur filmerna. “Thor: Ragnarok” tillhör undantagen.

Visserligen börjar säker fler än jag bli trött på att det nästan alltid är i stort sett hela världen som ska räddas i superhjältsfilmer, vilket även är fallet i denna rulle. Det är därför jag har lite lättare att gilla filmer som Antman och senaste Spiderman, som handlade om mer isolerade konflikter och som även gick in mer på superhjältens mer vardagliga problem i sin hjälteroll. Men även om “Thor: Ragnarok” är en “nu-måste-vi-rädda-världen-film” så gör det det bra och den bjuder på en hel del humor som funkar tillräckligt bra för att man ska dra lite på smilbanden i biomörkret.

Chris Hemsworth får visa sin komiska talang på ett bättre sätt än i tidigare filmer och även Jeff Goldblum och Tessa Thompson fungerar mycket bra i sina respektive biroller. Dock så irriterade jag mig en del på en dataanimerad karaktär som heter “Korg”, som spelas Taika Waititi som även regisserar filmen. Sen så är tyvärr gestaltningen av Hel inte klockren. Cate Blanchett som egentligen är en fantastisk skådespelerska kommer inte till sin fulla rätt, men det beror mer på manuset än henne som skådis. Hon är tyvärr mest en ond skurk för att filmen behöver just en ond skurk för att driva handlingen framåt.

Rent visuellt så är filmen snygg och miljöerna är fantasifulla, men ändå trovärdiga i den kontaxt som finns i filmen. Dock så tycker jag inte att de lyckats få till animationerna rörande Hulken helt klockrent.

Sammantagen så är “Thor: Ragnarok” den bästa filmen av de tre Thor-filmerna hittills och jag tycker absolut att man ska gå och se den på bio om man gillar superhjältsfilmer.

Betyg 7/10