Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

“Jurassic World: Fallen Kingdom” tar Claire och Owen tillbaka till ön från förra filmen för att rädda ett gäng dinosarier undan ett utbrott från den aktiva vulkan som nu tydligen finns på ön. Det känns lite konstigt att man skulle ha byggt ett dinosarie-zoo på en ö med en aktiv vulkan i första Jurassic World-filmen, men vi ges inte så mycket tid att tänka på det innan handligen tar oss ifrån ön och dolda motiv uppenbarar sig.

Magin med “Jurrasic Park” från 1993 byggde givetvis mycket på det fantastiska att få se dinosaurier på vita duken som såg helt levande ut. Men det handlade också om att människor hamnade i dinosauriernas våld. Den tryckande känslan av att vara i dinosauriernas hemvist och att försöka överleva trots att faran kunde finnas bakom varje buskage. Detta försökte man återskapa i “Jurrasic World” från 2015 och man lyckades göra en film som ändå var ganska underhållande om än fortfarande långt ifrån magin i originalet. Dock så gör man nu samma misstag i uppföljaren som man gjorde i “Jurrasic Park: The Lost World” från 1997. Man låser in dinosaurierna i en för stor del av filmen, flyttar dem från ön, till människans värld och vips; Så är magin borta.

Om man dessutom lägger till att man fortsätter att skapa tråkiga karaktärer som är arketyper utan något som helst karaktärsdjup samt en historia som endast verkar fungera som en ursäkt för att få göra ytterligare en film så får man ett resultat som helt enkelt inte engagerar. I alla fall inte mig. De scener som är uppenbart inskriva i manuset för att nå dig som tittare på ett känslomässigt plan glider förbi utan att man berörs det minsta.

Dock så är filmen snygg. Att dataanimera dinosaurier vet skaparna bakom filmen tydligen hur man gör och är det endast det man är ute efter så kan man absolut sätta sig i biomörkret och ta sig igenom filmen. Den är egentligen inte dålig, bara ointressant. Vilket är synd, eftersom jag ändå måste erkänna att jag hoppades på filmen och att Jeff Goldblums återinträde i franchisen skulle kunna tillföra något intressant. Men han har egentligen inte mycket mer än en cameo och man ska absolut inte se filmen för att man hoppas på att få se mycket av honom.

Betyg 4/10