Den blomstertid nu kommer (2018)

Den blomstertid nu kommer (2018)

“Den blomstertid nu kommer” är en svensk film som är lika bra, som den är snygg, intressant och annorlunda. Vi får följa en man vid namn Alex under det att Sverige utsatts för en attack som sätter landet ur spel och hur han tampas med känslosamma minnen från sina ungdomsår samtidigt som han försöker överleva och hjälpa vissa människor i sin närhet.

Den här filmen överraskar verkligen och det var flera tillfällen då den avvek från hur jag förväntade mig att handlingen skulle fortskrida. Det bidrar till att jag som åskådare upplevde hela filmen som väldigt realistisk. Verkligheten är inte förutsägbar. Verkligheten följer nödvändigtvis inte den struktur som många filmers historier byggs upp på. Sen innehåller den givetvis saker som knappast skulle ske och fungera i verkligheten, men man rycks helt klart med och det gör att man engagerar sig i filmens historia.

Dessutom är filmen snygg, både i sin scenografi och i sina specialeffekter. Visst, den håller kanske inte samma kvalité som en genomsnittlig Hollywood-produktion, men det ska man inte heller förvänta sig av en svensk film. Det man istället ska lägga vikt på är vad filmen gör som vi inte är vana att se av en svensk produktion; Scener som absolut begränsas av en budget, men som ser riktigt häftiga ut.

Om jag ska säga något negativt som “Den blomstertid nu kommer” så håller inte alla skådespelarinsatser samma nivå, men de mest tongivande karaktärerna är lyckligtvis de som gestaltas med bäst skådespeleri, så filmen faller inte på något sätt som ett resultat av detta.

För att summera det hela så är jag mycket imponerad av “Den blomstertid nu kommer” och jag vill verkligen uppmana folk att unna sig ett biobesök för att se den. Den här typen av svensk film behöver få den uppskattning den förtjänar.

Betyg 8/10